SEDIH DAN PILU


Apakah dosa anak kecil ini? Adakah dia memburu dan menembak mati mana-mana manusia di dunia ini? Atau, adakah mereka cemburu dengan alat mainan yang dibeli bapa kanak-kanak ini?

Sedih.

Perlukah anda mengorban nyawa seorang kanak-kanak yang sedang bermain demi kepentingan diri sendiri?
Perlukah anda membedil sebuah kediaman keluarga yang sedang enak dibuai mimpi?
Perlukah anda memburu seorang ibu yang sedang mengandungkan anak yang bakal lahir tidak lama lagi?
Perlukah semua ini atas nama: KEPUASAN DIRI?

Hari ini, saya menitiskan airmata kesedihan dan kepedihan yang teramat sangat tatkala menatap wajah bersih anak-anak Palestin yang dihukum tanpa sebab oleh Israel.

Ada jenazah yang matanya terbuka luas – masih belum puas meneroka alam ciptaan Allah ini.
Ada yang masih berbaju ceria – mungkin hendak keluar bermain bersama rakan
Ada yang berada di bawah tanah, akibat bedilan bom yang ganas.

Wajah mereka teramat bersih dan pada saya sungguh suci. Tatkala menatapnya, saya terkenangkan Aryssa yang berada di rumah babysitter. Beruntung Aryssa. Hidup aman di negara tercinta. Hidup bebas bergelak ketawa. Hidup ceria dengan keluarga tersayang.

TERLALU PEDIH UNTUK MATA SAYA MENONTON KEGANASAN INI… Tak terbayangkan jika ini berlaku di Negara kita. Ya Allah, peliharalah kami. Jauhkanlah kami dari segala bala bencana ini… Amin.

Untukmu para syuhada di Palestin, pengorbananmu pasti diberi ganjaran hebat dari Allah SWT.

Untukmu anak-anak yang tidak berdosa di Palestin, kerianganmu pasti kembali bila kamu menetap selamanya di syurga kelak.

aL-fATIHAH...

Comments

CorneaMelayu said…
:( ada org kata aku nampak mcm ganas...tapi ganas2 aku, aku sedih gak...bertakung gak airmata...dok tahan drpd meleleh
Aida Nurni said…
ye, aku pun tak tertahan lagi semalam. nasib bek hari ni tak bukak paper - ada briefing. kot tak, mau menitis lagi ni.... apa nak jadi la dunia ni... GILA KUASA.

Popular posts from this blog

i am crazy mad!

ASTRO CERIA!