Tekanan. Penekanan. Tertekan. Menekan.

Salam semua!

Baru-baru ini terdapat terlalu banyak isu mengenai kerjaya yang diutarakan di dada akhbar tempatan. Ada isu yang mengatakan dengan keras polisi untuk bekerja hanya 8jam sehari dengan cuti rehat selama 2 hari dalam seminggu. Tak kurang juga mengenai isu penyelewengan dalam sesebuah organisasi.

Ceh. Nak muntah pulak tengok tulisan berbaur formal. Ni bukan esei untuk dihantar ke pejabat guru, ini cuma satu ruangan khas saya untuk menyuarakan pendapat. Bukan apa, penting untuk kita berkomunikasi dalam apa jua keadaan. Kalau tak, tiada sapapun yang tahu apa yang sedang kita fikirkan yang mana akhirnya kita akan berasa tertekan.

Maybe we cannot see it yet, but work has definitely taken its toll on us. We go to work before the sun rises and go home after the sun is set. Some of us failed to pick up their own children from school or nursery on time, thus missing the joy before our eyes especially when that duty is taken by the bus driver. *sigghhh*

Above all, we all have to work to ensure the "family accounts" stay alive. Like myself, i must admit working from 9-6pm is slightly late already. Arrive home at 7pm, cook, shower, housr chores, and sleep. Routine is to be repeated day after day. Your child is left with their gadget (mind you, it is bought with the income we got at work).

Akan tetapi janganlah pulak disebabkan tugas, kita sanggup mengenepikan kesihatan diri. Tekanan kerja yang keterlaluan boleh menyebabkan kita berasa bimbang, kurang tidur, serangan jantung dan darah tinggi. Tak takut ke? Bak kata pepatah: bila kita berhenti kerja, majikan akan mendapat pengganti dengan mudah, tapi jika nyawa kita melayang, siapa yang nak ganti tempat kita dalam keluarga? TAKDE SAPAPUN.

Tekanan kerja pun boleh menjadi punca pergaduhan rumahtangga. Ala, tengok cerekarama tv3 pun boleh dapat contohnya. Tak pasal2 bini, laki dan anak2 jadi mangsa.

Untuk kita mengubah sesebuah organisasi supaya kita tidak tertekan memang mustahil. Biasalah, bos pun ada kena tekan, so dia tekan la anak buah supaya objektif kompeni tercapai. Itu normal. Tapi, apa yang kita boleh buat untuk menangani tekanan di tempat kerja adalah:
1. Bercutilah. Kalau takde duit, takat balik kampung jumpa mak ayah pun takpe. Janji ada perubahan angin dan persekitaran. Lagi best kalau dapat cuti lama sikit.
2. Berbual dengan rakan sekerja yang memahami. Sebab kalau cerita pada orang yang suka menekan orang lain pun takde maknanya. Ingat ye, komunikasi itu penting.
3. Cari kerja di tempat lain. Mana la tau itu satu petunjuk dariNya supaya kita blah dari organisasi itu dan cari rezeki lain. Silap2 lebih tenang dan lebih masyukkkk.

Well, that's the end of one article. Remember. The above is based on my opinion plus some reading from the internet and newspapers. Oh and also from the experiences of friends around me. I will get a more "scandalous" article written for you guys soon. Hehehehe.

Till then, happy working. Or else get yourself a new job.

Comments

Popular posts from this blog

i am crazy mad!

ASTRO CERIA!