First day of Fasting Month for a Mommy-to-be

Sedar tak sedar dah pun masuk hari ke4 berpuasa. Tahun ni, berpuasa dgn sorg lelaki bergelar suami. Dan anak yang bakal dilahirkan tak lama lagi.
Pengalaman puasa tahun ni mmg berbeza dari tahun-tahun yang sebelumnya. So, apa kata saya share sikit ye. Oh. bear in mind, this is MY EXPERIENCE. Ada org yang mengandung dan mengalami pengalaman yang berbeza.
Hari pertama saya rasa lebih bersemangat sikit nak berpuasa penuh sehari meskipun Mama kata kalau tak larat, jgn teruskan. Tapi lepas je sahur dgn 2 pinggan nasi (dgn harapan ianya dapat distorekan sehingga berbuka untuk baby ni), saya dah mula rasa lain macam aje. Baby menendang dgn sebegitu dahsyat. Biasanya, bila dia menendang, saya akan kunyah apa2, mcm biskut, roti, dsbnya. Tapi kali ni saya pujuk dia: "Sorryla, mama puasa hari ni. Kita makan nanti malam ye." Dan dia terus menendang, sehinggalah dia betul2 rasa tidak akan dapat makan. Sedih pulak rasanya. Nak berbuka, dah jam 3 ptg. Tahan ajela. Nasib baik tghri tu, gi shopping sket dgn twins http://chentakami.blogspot.com/. So, masa ada la sket dibazirkan di situ.
Sampai dah nak kul 7mlm, tangan menggigil. Baby dah mula mengeras. Perut ni, mcm ditegangkan. Dahsyat. Asid dlm perut pun semakin menebal. Hayoo.... Naza suruh duk diam aje.
Bila tiba waktu berbuka, saya makan dgn byknya. Baby pun suka. Dia bergerak2 seolah2 berenang dalam lautan yang luas (padahal, perut ni dah penuh dah dgn diri dia sorg). Alhamdullilah, saya berjaya.
Tapi hari kedua saya terpaksa tidak berpuasa sbb baby ni makin mengaruk... Kuat sungguh tendangannya sampai saya rasa sangat penat. Naza kata: "Kalau memudaratkan, jgn berpuasa. Kesian baby tu." (erk, baby je kesian? mamanya?). So, saya cuba untuk berpuasa selang sehari supaya letih tidak terasa sgt.
Semoga saya dapat menjalani ibadah puasa kali ni dgn baik meskipun saya tau tak penuh.

Comments

Popular posts from this blog

i am crazy mad!

ASTRO CERIA!